Pałacowe spotkania z muzyką
Serdecznie zapraszam na koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”,
który odbędzie się 18 grudnia 2011 r. o godz. 13.00
w Pałacu w Jabłonnie ul. Modlińska 105.
Dyrektor
Magdalena Grzelecka
Koncert dofinansowuje Gmina Jabłonna
Mówi się, że naród żyje dopóty, dopóki żywa jest jego kultura. Z pewnością pamiętali o tym polscy twórcy żyjący w XIX wieku w kraju, którego nie było na mapie, ale którego kultura, jaką wtedy współtworzyli, była niezwykle bogata. W muzyce XIX wieku w wielu krajach kompozytorzy sięgali do rodzimego folkloru oraz tradycji i legend ludowych. Kierunek ten został potem nazwany „szkołami narodowymi”. W Polsce będącej pod zaborami to czerpanie z zasobów naszej kultury i tradycji było szczególnie intensywne, a jego efekt to między innymi „Śpiewniki domowe” Stanisława Moniuszki, pieśni Mieczysława Karłowicza do słów polskich poetów a także twórczość Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, czy późniejsza już, Karola Szymanowskiego, który zafascynowany był folklorem podhalańskim.
Magdalena Rostworowska
PROGRAM
F. Chopin Preludium Des-dur op.28 nr 15
H. Wieniawski Obertas na skrzypce i fortepian
St. Moniuszko pieśni:
Pieśń wojenna (sł. J. Kościelski)
Kozak (sł. J. Czeczot)
Dziad i baba (sł. J. I. Kraszewski)
I. J. Paderewski Melodia op.16 nr 2 na skrzypce i fortepian
F. Chopin Walc cis-moll op.64
M. Karłowicz pieśni:
Śpi w blaskach nocy op.3 nr 5 (sł. H. Heine, tłum. M. Konopnicka)
Skąd pierwsze gwiazdy op.1 nr 2 (sł. J. Słowacki)
Na spokojnym, ciemnym morzu op.3 nr 4 (sł. K. Tetmajer)
Zaczarowana królewna op.3 nr 10 (sł. A. Asnyk)
K. Szymanowski Taniec góralski z baletu "Harnasie" na skrzypce i fortepian
***przerwa***
Najpiękniejsze kolędy polskie i zagraniczne oraz piosenki bożonarodzeniowe w opracowaniu na baryton, skrzypce i fortepian.
Wykonawcy:
Joanna Okoń – skrzypce
Tomasz Piluchowski – baryton
Robert Skiera – fortepian
Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński
Robert Skiera absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj oraz kameralistyki u prof. Barbary Halskiej. Pracował w tej uczelni jako adiunkt w Katedrze Fortepianu oraz w klasie kameralistyki, współpracując również z klasą prof. Piotra Palecznego. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Obecnie jest nauczycielem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. J. Elsnera współpracując w klasie wokalnej Marii Olkisz.
Prowadził zajęcia w ramach międzynarodowych kursów interpretacji muzycznej w Nowym Sączu. Jako solista i kameralista występuje na koncertach i festiwalach w kraju i zagranicą, m.in. w Niemczech, w Holandii, we Włoszech, Austrii, Wielkiej Brytanii, we Francji, Belgii, na Węgrzech – otrzymując pochlebne recenzje prasowe.
Wielokrotnie koncertował na estradzie Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpił wraz ze światowej sławy polskim skrzypkiem Mariuszem Patyrą w Mediolańskim Teatro Dal Verne dla publiczności liczącej ok. 1200 osób.
Dokonał szeregu nagrań dla II programu Polskiego Radia oraz dla Telewizji Polskiej. Występował jako solista z orkiestrami kameralnymi, a także wykonywał partie fortepianowe w utworach orkiestrowych. Wydał płytę z utworami solowymi F. Chopina oraz nagrania muzyki kameralnej z jego udziałem. Jego repertuar obejmuje utwory od Bacha do Bartoka.
Tomasz Piluchowski – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (2007 r.), gdzie studiował pod kierunkiem Adama Kruszewskiego i Ryszarda Karczykowskiego. Laureat Internationales Gesangswettbewerb w Berlinie (Deutsche Oper) oraz XII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (Nagroda Specjalna Dyrektora Teatru Wielkiego w Poznaniu). Doskonali swoje umiejętności biorąc udział w kursach wokalnych Toma Krause (Sachrang/Niemcy), Bożeny Harasimowicz, Leopolda Spitzera i Zofii Witkowskiej.
Ma w repertuarze partie wokalne największych dzieł operowych polskich i światowych oraz oratoryjno-kantatowych. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami, orkiestrami (m. in. Sinfonia Varsovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie) i reżyserami (Mariusz Treliński, Maja Kleczewska, Jerzy Gruza, Emil Wesołowski). Bierze udział w koncertach i festiwalach w Polsce oraz za granicą, Śpiewał podczas gal operowych w Warszawie (Viva Mozart), w Kammeroper Schloss Rheinsberg w Niemczech, i w Wiedniu (Theresianumsaal, Rampenlicht Theater). Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.
Współpracuje z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie oraz z Teatrem Wielkim w Poznaniu i z Krakowską Operą Kameralną.
Joanna Okoń pochodzi z rodziny o wieloletnich muzycznych tradycjach. Od najmłodszych lat brała udział w koncertach z mamą pianistką, Aliną Jasielską-Okoń. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Janusza Kucharskiego oraz studiów podyplomowych pod kierunkiem prof. Jana Staniendy. Umiejętności swe doskonaliła również u słynnej skrzypaczki Mariny Jaszwili.
Koncertowała na estradach kraju i świata. Wykonuje wiele koncertów charytatywnych
(m. in. dla Fundacji prof. Reginy Smendzianki).
Była muzykiem wielu słynnych zespołów m. in. „Warszawscy Soliści Concerto Avenna” pod kierunkiem Andrzeja Mysińskiego, Filharmonii Narodów prowadzonej przez Justusa Franza oraz Sinfonii Varsovii (z którą współpracuje jako skrzypaczka do chwili obecnej).
Ważne miejsce w artystycznej działalności artystki zajmują koncerty dla dzieci i młodzieży organizowane przez Estradę Kameralną Warszawskiej Filharmonii Narodowej. Joanna Okoń jest również pedagogiem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 im. Józefa Elsnera w Warszawie. Obecnie odbywa staż artystyczny w klasie wybitnego skrzypka prof. Konstantego Andrzeja Kulki.