Znowelizowane zasady wycinki drzew
UWAGA!!!!!
17 czerwca w życie weszła znowelizowana ustawa o ochronie przyrody.
2 czerwca w Dzienniku Ustaw opublikowana została podpisana przez Prezydenta znowelizowana ustawa o ochronie przyrody. Nowe przepisy wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 17 czerwca 2017 r.
Nowelizacja ustawy zaostrza warunki, na których osoby fizyczne będą mogły usuwać drzewa z nieruchomości, której są właścicielem na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W przypadku gdy obwód pni drzew mierzonych na wysokości 5 cm od powierzchni ziemi przekroczy:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew
wówczas osoby fizyczne będą zobowiązane dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa na piśmie do Burmistrza Miasta lub Konserwatora Zabytków w przypadku drzew rosnących na terenie wpisanym do rejestru zabytków.
Zgłoszenie powinno zawierać:
- imię, nazwisko wnioskodawcy, adres, telefon kontaktowy
- oznaczenie nieruchomości czyli nr i obręb ewidencyjny na której rośnie drzewo
- adres nieruchomości na której rośnie drzewo
- rysunek lub mapę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Po wniesieniu zgłoszenia przedstawiciel miasta w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokona oględzin drzew. W terminie 14 dni od dnia oględzin Organ może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw wobec usunięcia drzewa. Nie otrzymanie decyzji administracyjnej w terminie 35 dni od dnia złożenia zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa traktuje się jako brak sprzeciwu Organu i drzewo będzie mogło być usunięte.
Usunięcie drzewa może nastąpić jeżeli organ nie wniesie sprzeciwu w ustawowo przewidzianym terminie.
Zgłoszenie ważne jest przez pół roku. W przypadku nie usunięcia drzewa w terminie 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa będzie mogło nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Usunięcie drzewa bez stosownego zgłoszenia lub przed dokonaniem oględzin przez Organ, a także w przypadku sprzeciwu Organu skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.
Wydanie decyzji administracyjnej wnoszącej sprzeciw wobec zgody na usunięcie drzewa stanowić będzie podstawę dla osoby fizycznej do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin osoba fizyczna wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – prawo budowlane, a budowa ta będzie miała związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo wówczas Burmistrz Miasta będzie zobowiązany nałożyć na właściciela nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej obowiązek uiszczenia opłaty za usunięte drzewo.
Zmiany wprowadzone ustawą dotyczą drzew rosnących w nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych.
UWAGA: Brak konieczności uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu nie wyklucza innych ograniczeń w tym zakresie.
Nie można usuwać drzewa lub krzewu, jeżeli jest zadrzewieniem śródpolnym, nadwodnym lub przydrożnym znajdującym się w parku krajobrazowym albo na obszarze chronionego krajobrazu, w których obowiązuje zakaz usuwania takich zadrzewień.
Nie można usuwac drzew z terenów chronionych, obszarów natura 2000 - należy uzyskać zezwolenie. Dotyczy to również osób fizycznych.