Organizacja przestrzeni szkolnej
Organizacja przestrzeni szkolnej
w klasach I – III SP zgodnie z nową podstawą programową.
4 marca 2011 r. w Zespole Szkół w Nowym Dworze Mazowieckim - Modlin Twierdza została otwarta nowa pracownia edukacji wczesnoszkolnej zaaranżowana zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
Uroczystość zaszczycili swoją obecnością: Burmistrz Miasta p. Jacek Kowalski, Wiceburmistrz Miasta p. Jacek Gereluk, Skarbnik Miasta p. Anna Palczowska, Naczelnik Wydziału Edukacji p. Jerzy Bziuk, Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Sportu p. Grażyna Brzozowska, Wiceprezes Okręgu Mazowieckiego Związku Nauczycielstwa Polskiego p. Agata Busłajew, pracownicy szkoły oraz przedstawiciel rodziców p. Beata Janas oraz uczniowie klasy I c, którzy będą uczyć się w nowej pracowni.
Aby najmłodsi uczniowie czuli się dobrze w murach naszej szkoły przestrzeń szkolna powinna być odpowiednio dostosowana. Zarówno sale dla przedszkolaków, jak i dla najmłodszych uczniów powinny mieć kąciki nadające się do wypoczynku i zabawy, dobrze też jeśli korytarz szkolny jest miejscem tylko dla najmłodszych i wygląda ciepło i przyjaźnie. Idealnie jest, gdy w szkole są osobne korytarze dla starszych i młodszych uczniów.
Edukacja wczesnoszkolna powinna stopniowo i możliwie łagodnie przeprowadzić dzieci z kształcenia całościowego do nauczania przedmiotowego w wyższych klasach szkoły podstawowej.
Ponadto w wypadku uczniów rozpoczynających naukę, nauczanie początkowe, szczególnie w klasie pierwszej, powinno być zindywidualizowane, bliższe edukacji przedszkolnej, połączone z zabawą i opieką.
Na I etapie edukacyjnym bardzo ważna jest organizacja przestrzeni nauczania dla ucznia. Sale lekcyjne powinny składać się z dwóch części: edukacyjnej - wyposażonej w tablicę i stoliki oraz rekreacyjnej - przestrzeni wolnej, nadającej się do zabawy. Pożądane jest także dodatkowe wyposażenie w: sprzęt audiowizualny, komputer z dostępem do Internetu, projektor, mapy, gry i zabawki dydaktyczne, tematyczne kąciki zabaw, biblioteczkę.
Jeżeli klasa jest na tyle duża, że udaje się wyodrębnić część lekcyjną wyposażoną w ławki i rekreacyjną - dywanową, wtedy nauczycielowi zapewnia się swobodę, w realizacji podstawy programowej. Dzieci mogą siedzieć w ławkach, lub na dywanie. Nauczyciel powinien tylko zwracać uwagę, aby w klasie pierwszej dziecko więcej czasu spędzało ucząc się przez zabawę, a w następnych klasach stopniowo wydłużać czas spędzony w ławce szkolnej.
Metryka
- AutorZespół Szkół