Zajęcia otwarte w Słonecznej Krainie
29 lutego w naszej grupie „Plastusie” odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców. Ponieważ w tym roku szkolnym pracujemy nad metodą projektu „W cztery strony świata”, a w lutym jednym z tematów przewodnich był: Wyprawa do Grenlandii”, razem z dziećmi postanowiłam podzielić się z rodzicami wiedzą na ten temat. Starszaki miały okazję pochwalić się swoimi umiejętnościami, ogromną wiedzą, natomiast rodzice mogli przekonać się jak świetnie radzą sobie ze stawianymi zadaniami ich pociechy. Tm bardziej, że mieli okazję do wzięcia aktywnego udziału w zajęciach. Wspólnie przywitaliśmy się przy dźwiękach muzyki jak przystało na prawdziwych Eskimosów. Zanim wyruszyliśmy na wyprawę do Grenlandii, w trakcie rozmowy z dziećmi, rodzice dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy na temat tej lodowej krainy i życia jej mieszkańców. Zaczęły się wspólne zabawy – z chustą animacyjną, przy muzyce, w parach i z całą grupą. Rodzice sprawnie i z uśmiechem na twarzach wędrowali po „lodowych krach”, wywoływali „śnieżną zamieć”, chowali się przed nią w „igloo”, wyruszali razem z przedszkolakami w „reniferowych zaprzęgach”, tańczyli przy piosence o „Pingwinku”. Podczas pracy zespołowej przy stolikach z dużym zaangażowaniem pomagali dzieciom w wykonaniu pingwinków. W ten sposób mogliśmy wkrótce podziwiać pingwinki z kół metodą orgiami, z rolek po papierze, z płyt CD, czy pingwinków na lodowej krze, z wykorzystaniem kawałka styropianu. Plastusie w podziękowaniu za wspólny udział z zajęciach wyrecytowały wierszyk o Eskimosie, a wszyscy otrzymali pamiątkowe znaczki z bałwankiem i eskimoskiem.
Wspólne zajęcia były dla rodziców okazją do poznania wybranych metod pracy, stosowanych podczas codziennych zajęć z dziećmi, wymiany swoich spostrzeżeń i doświadczeń z nauczycielem, a przede wszystkim do wspólnej zabawy. Ta forma współpracy to także okazja – jak mówi wielu rodziców – aby powrócić chociaż na chwilę do czasów dzieciństwa. Atmosfera panująca podczas zajęć jest ciepła, serdeczna, pełna życzliwości, akceptacji i bezpieczeństwa oraz swobody zachowań. Rodzice podkreślają również bezpośredni kontakt z innymi rodzicami podczas tych zajęć. Znajomość „tylko z widzenia” w szatni przedszkolnej nabiera zupełnie innego wymiaru. To nie jest już tylko przyglądanie się sobie podczas przyprowadzania i odbierania dzieci lub rzucane w pośpiechu „dzień dobry”, ale tworzenie zgranej grupy, zaangażowanej i chętnej do wspólnej zabawy oraz nawiązania bliższych kontaktów również z nauczycielkami. Czas poświęcony własnym dzieciom i wspólnej zabawie „topi nawet lody Grenlandii”.
Metryka
- Autor Elżbieta Lewandowska