Wyjazdy edukacyjne
18.10.2011 r. grupa młodzieży z Publicznego Gimnazjum nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim brała udział w Lekcji w kinie, której tematem był język filmu: plany, światło, kolor i kompozycja.
Celem lekcji było nabywanie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru przekazu filmowego oraz poznanie środków wyrazu i określenie ich funkcji w dziele filmowym.
Lekcja odbyła się w Kinotece Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.
Podczas lekcji uczniowie poznali podstawowe pojęcia języka filmu: kadr filmowy, plan filmowy, światło i kolor w filmie oraz kompozycje kadru. Dowiedzieli się, jak twórcy filmowi sterują naszymi emocjami, przekonali się, jaką siłą w grze z widzem stanowi sprytne użycie koloru. Poznali plany filmowe i ich najważniejsze funkcje. Po lekcji odbył się seans filmowy „6 w 1”, na który składało się sześć filmów krótkometrażowych: Kinematograf, Katedra, Wielka ucieczka, Anonimowa historia Polski, Schody i Arka. Wybrane filmy to doceniane i nagradzane w kraju i za granicą animacje polskich twórców, arcydzieła krótkiego metrażu, które trudno spotkać w bieżącym repertuarze kin. Organizatorem wyjazdu była Hanna Twardowska – nauczyciel bibliotekarz.
Klasa 2 c Publicznego Gimnazjum nr 1 z wychowawcą p. Bogusławą Słomą i nauczycielem muzyki p. Dariuszem Kłosowskim 18.10.2011 r. wzięła udział w dwóch lekcjach muzealnych w Muzeum Techniki w Warszawie. Obserwując wystawy zabytkowych eksponatów uczniowie zauważali i wskazywali związki techniki z rozwojem kultury i różnych dyscyplin wiedzy technicznej. Zapoznali się z projektami i konstrukcją jednych z wielu wynalazków XIX wieku – telefonu i wałka dźwiękowego. Uzupełnili wiedzę na temat ochrony praw autorskich i ochrony patentowej.
Pierwsza z lekcji przybliżyła historię rozwoju telefonii, począwszy od aparatu pana Bella, a skończywszy na współczesnych aparatach komórkowych.
Druga lekcja – „Od wałka do karty pamięci”, rzecz o dźwięku opowiadała historię techniki przenoszenia dźwięków poprzez wałki, szafy grające, pozytywki, mechaniczne pianina, patefony, adaptery z płytami analogowymi. Uczniowie mieli okazję nagrać swoje krótkie wystąpienie na kawałek kartki ze ściennego kalendarza.
Udział w lekcjach wśród ekspozycji muzealnych w szczególny sposób otwiera uczniów na odbiór historii i inspiruje do samodzielnego poszukiwania informacji nie tylko w tak dostępnych źródłach jak przewodniki, encyklopedie czy Internet, ale też i w salach muzealnych.
25. 10. 2011 r. uczniowie klasy 1 c z wychowawczynią p. Beatą Nalewajko brali udział w lekcji muzealnej pt.: „Motywy antyczne we wnętrzach Zamku Królewskiego”. Głównym tematem było wykorzystanie antyku, zwłaszcza mitologii Greków i Rzymian w kulturze dawnej Rzeczypospolitej oraz wpływów sztuki antycznej na rozwój stylu klasycystycznego.
Lekcja historii, nawiązanie do literatury i współczesnych czasów to kształtowanie umiejętności kluczowych w życiu praktycznym, kulturalne zachowanie się w muzeum, wskazywanie antycznych źródeł w naszej kulturze i ponadczasowy wymiar niektórych mitów.
Metryka
- AutorHanna Twardowska