Lekcje edukacyjne
W dniu 13 października 2011 r. uczniowie Publicznego Gimnazjum nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim mieli okazję wziąć udział w projekcie Deutsch – Wagen – Tour, którego inicjatorem jest Goethe – Instytut. Głównym celem akcji jest dotarcie do polskich uczniów, ich rodziców, dyrektorów szkół oraz nauczycieli i zainteresowanych ich językiem niemieckim. W ramach Deutsch – Wagen – Tour pięć samochodów z logo projektu odwiedza w całej Polsce szkoły, przedszkola, centra edukacyjne i uczelnie.
Na zaproszenie nauczycieli języka niemieckiego Publicznego Gimnazjum nr 1 – p. Aleksandry Umińskiej i p. Agnieszki Czyż-Ciemieniewskiej jeden z takich samochodów zawitał do naszej placówki. Profesjonalnie przygotowani lektorzy przeprowadzili zajęcia lekcyjne dla klas pierwszych, a także spotkanie dla wszystkich uczniów, podczas którego rozstrzygnięto konkurs plastyczny „Deutschland – unser Nachbar”. Nie zabrakło także części artystycznej, w której uczniowie zaprezentowali minisztukę teatralną w języku niemieckim pt. „Rotkäppchen”. Podczas lekcji dla klas pierwszych lektorzy zachęcali naszych uczniów do poznawania języka niemieckiego i kultury naszego zachodniego sąsiada. Poprzez gry, zabawy i konkursy aktywni uczestnicy akcji mieli dodatkową możliwość praktycznego zastosowania języka niemieckiego. Mamy nadzieję, że wizyta samochodu Deutsch - Wagen – Tour przyczyni się do wzrostu motywacji wśród uczniów Publicznego Gimnazjum nr 1 i stanie się okazją do intensywnej nauki języka niemieckiego.
W Publicznym Gimnazjum nr 1 20.10.2011 r. odbyły się zajęcia w ramach projektu prowadzonego pod patronatem Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN o nazwie „ORLEN Sckool Projekt” obejmujący przeprowadzenie pokazowej lekcji chemii.
Tematem lekcji była „Ropa naftowa”. Uczniowie mieli okazję, w sposób bardzo atrakcyjny z pomocą animacji komputerowych, dowiedzieć się czym jest ropa naftowa, jak się ją wydobywa i na czym polega proces jej przetwarzania. Prowadzący przybliżyli uczniom proces rozdziału substancji chemicznych za pomocą destylacji frakcyjnej, przeprowadzając taką destylację i wskazując jakie ma ona ogromne zastosowanie w technologiach przemysłowych przerobu ropy naftowej.
Młodzież uzmysłowiła sobie jak wiele rzeczy codziennego użytku zostało wyprodukowane bezpośrednio lub pośrednio z ropy naftowej. Uczniowie aktywni biorący udział w lekcji zostali nagrodzeni filmami: „Skąd się wzięła ropa naftowa” czyli opowieść o władzy, bogactwie, sławie oraz o innych ludzkich słabościach.
- autor: Beata Nalewajko