Eksport z Nowego Dworu wart grubo ponad miliard. Może być jeszcze więcej.
Nowodworscy przedsiębiorcy mają szansę skorzystać z eksperckiego wsparcia procesów internacjonalizacji. Wzrost eksportu jest celem projektu „Grow with Greater Warsaw” realizowanego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Wartość produktów eksportowanych z naszego miasta to 1.842 mln złotych. Są wśród nich przede wszystkim mydło i detergenty, środki piorące, czyszczące i polerujące oraz pieczywo i świeże wyroby ciastkarskie. Produkty te trafiają głównie do Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec. Nie licząc Warszawy, Nowy Dwór Mazowiecki jest jednym z najpoważniejszych eksporterów w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym. Wyniki badania przeprowadzonego przez PwC w ramach projektu „Grow with Greater Warsaw” (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego) zaprezentowano 25 listopada w Warszawie.
Celem projektu jest wzmocnienie internacjonalizacji MŚP z Warszawy i 39 sąsiadujących gmin - w tym Nowego Dworu Mazowieckiego. Budżet projektu wynosi 30 mln zł, dzięki którym firmy z pięciu wiodących branż wezmą udział w szkoleniach, targach zagranicznych, misjach gospodarczych i wizytach studyjnych, otrzymają również profesjonalną pomoc ekspercką. Zidentyfikowanych zostało pięć podstawowych specjalności eksportowych:
- innowacyjne tworzywa sztuczne,
- maszyny przyszłości (przemysł 4.0),
- rozwiązania informatyczne (ICT) i elektronika,
- nowoczesna moda i projektowanie,
- zrównoważone przetwórstwo spożywcze.
To właśnie w ich w ramach prowadzone będą działania wspierające MŚP w rozwoju eksportu.
Najczęściej wskazywanym przez przedsiębiorców wyzwaniem jest brak wystarczającej wiedzy dotyczącej uwarunkowań administracyjno-prawnych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz wiedzy dotyczącej specyfiki działania na innych rynkach. Są to potrzeby, którym chcemy wyjść naprzeciw podczas planowania programu wsparcia dla przedsiębiorców – mówił w stolicy Dionizy Smoleń, dyrektor zespołu ds. sektora publicznego w PwC.
Przedsiębiorcy oczekują wsparcia przy poszukiwaniu oraz doborze kontrahentów na rynkach zagranicznych i uczestnictwa w spotkaniach B2B. Możliwość udziału w targach oraz konferencjach postrzegany jest przez firmy jako szansa na poszerzenie wiedzy, nawiązanie nowych kontaktów handlowych oraz promocję swoich towarów i usług. Innymi oczekiwanymi formami wsparcia są również szkolenia dotyczące działalności eksportowej, doradztwo w zakresie przygotowania strategii eksportu firmy i strategii finansowania internacjonalizacji firmy.
Działania promocyjne dla sektora MŚP z aglomeracji warszawskiej (targi, konferencje, spotkania B2B i networkingowe, etc.) ujęte w strategii obejmującej pięciu programów wsparcia, w ramach pięciu specjalności eksportowych wskazanych w diagnozie pomogą spełnić te oczekiwania. Rekomendowane w części diagnostycznej rynki zagraniczne staną się faktycznym miejscem działań promocyjnych i gospodarczych dla firm z regionu warszawskiego, które realizowane będą w latach 2017-2022. Szczegółowy program wsparcia eksportu, zostanie opracowany w ramach współpracy z PwC Polska, a kompleksową ofertę poznamy w lutym 2017 roku.
Realizowane pod nazwą „Grow with Greater Warsaw” działania, w ramach projektu „Promocja gospodarcza Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (WOF Expo)”, są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
- autor: Martyna Kordulewska, um.warszawa.pl